”Noin viikon vinkki” on Junglemin blogin satunnainen, useampaan päivään lajiteltu vinkki. Tämä tässä on näistä ensimmäinen ja lähestyvän joulun myötä tartutaan sosiaalisen median joulukalenteriin, joka on erinomainen joulumarkkinoinnin keino!

Ensi viikolla alkaa joulukuu. Joulusesonki on useimmille yrityksille vuoden tärkeimpiä sesonkeja mutta tuo myös haasteensa erottua mainonnan valtamerestä verkkokauppojen, palvelutarjoajien ja muiden yritysten taistellessa parhaasta näkyvyydestä. Yhtenä suosittuna tapana olla esillä, sitouttaa asiakkaita, markkinoida ja kasvattaa tunnettuutta, on joulukalenteri sosiaalisessa mediassa.

Jos et ole vielä toiminut, alkaa asialla olla jo kiire sillä joulukalenteriin kannattaa panostaa sekä visuaalisesti että sisällöllisesti erottuakseen joukosta. Jos kuitenkin uskot vielä ehtiväsi toteuttaa itsellesi joulukalenterin – tee se nyt.

Tavoitteet ja kohderyhmä

Aloita joulukalenterin suunnittelu miettimällä mitä tavoitteita haluat joulukalenterilla saavuttaa ja kenen haluat sitä käyttävän, seuraavan tai hyödyntävän.

Haluatko kasvattaa myyntiä? Kerätä liidejä (yhteystietoja), kasvattaa tunnettuutta tai markkinoida uusia tuotteita/palveluja?

Tavoitteiden lisäksi mieti kohderyhmääsi. Mieti ”ostajapersoonaasi” eli ihanneasiakasta. Kun ”tunnet” kohderyhmäsi, on joulukalenteria sisältöineen helpompi toteuttaa. Aivan kuten muussakin markkinoinnissa. Jos myyt koiran vaatteita ovat potentiaalisimmat asiakkaasi koiran omistajia. Aina voi leikitellä ajatuksella ”mutta jos joku koiraton etsii lahjaksi siskonsa koiralle jotain..” mutta älä sorru siihen. Keskity oleelliseen ja se ruokkii kyllä tarkoitusta laajemminkin.

Joulukalenteria suunnittellessasi, kysy itseltäsi:

  • Miksi teen joulukalenterin? 
  • Kenet haluan tavoittaa ja tuoda joulukalenterin pariin?

Huomenna mietitään millainen on hyvä sisältö joulukalenteriin.