Osa 1/5 – Tavoite ja kohderyhmä

Eilen mietittiin miksi kannattaa tehdä joulukalenteri sosiaaliseen mediaan, mitä sillä halutaan saavuttaa ja kenet sillä halutaan tavoittaa. 

Kun syyt ja tavoitteet ovat selvillä, aletaan miettimään toteutusta sekä teemaa, jonka ympärille joulukalenteri rakennetaan. Miten saavutan joulukalenterille asetettuja tavoitteita ja saan sinne haluamani kävijät?

Asetu ajattelemaan myös kuluttajan näkökulmasta. Älä mainosta.
Markkinoi, tee se fiksusti mutta älä tee joulukalenteristasi pelkkää katalogia, jossa luettelet kaikki myymäsi asiat ja tuputa luukuissa tuotetta toisen perään. Hoida ennemmin katalogit toiselle sivulle, jonne houkuttelet kävijät joulukalenteristasi. Panosta visuaalisuuteen, sillä tänäkään vuonna et ole ainoa joka pyrkii erottumaan joukosta.

Mieti kokonaisuutta laajasti.

Jos asetit tavoitteeksi kasvattaa tunnettuutta, tee se nostamalla osaamistasi tai tuotteitasi esille esimerkiksi jakamalla vinkkejä. Tällöin jäät ihmisten mieleen ammattimaisena tekijänä, jonka palveluihin voi luottaa jatkossakin. Jos olet liikunta-alalla, jaa venyttelyvinkkejä tai ohjeita kotijumppaan. Kuten sanottu, myös tällöin näytät osaamistasi ja joulukalenteria seuraava voi olla potentiaalinen asiakas huomatessaan, että kanssasi hänkin voi saavuttaa tuloksia

Mitä joulukalenteri voi sisältää?

  • vinkkejä, ohjeita
  • tarinoita
  • arvontoja, kilpailuja
  • tarjouksia, alennuskoodeja
  • esittelyjä
  • huumoria

On hyvä muistaa, että joulukalenteri on markkinointikeino, jota koskee myös ”digimarkkinoinnin lait”. Jos teet joulukalenteristasi riittävän kiinnostavan oikein kohdennettuna, se ruokkii hakukoneita sekä some-kanavia pitämään sinut paremmin esillä.

Seuraavina päivinä tarrataan kolmeen eri teemaan, joilla joulukalenteria voi toteuttaa.