Nyt kun tavoitteet ja kohderyhmä on selvillä ja mietitty millainen hyvä sisältö voisi olla, ollaan edetty miettimään erilaisia teemoja. Eilen pohdittiin voisiko yhteistyökumppaneita nostaa joulun alla esille, tänään tarrataan suosittuun aiheeseen ”arvonnat ja kilpailut”.

Arvonnat ja kilpailut pitävät suosiota vuodesta toiseen. Niihin on helppo osallistua tietämättä edes mihin on osallistumassa ja niitä on helppo tehdä, sillä postauksen alla näkyvät numerot tykkäysten muodossa saavat yrittäjän helposti hullaantumaan. Niistä tykätään, niitä jaetaan ja kommentoidaan. Parhaassa tilanteessa voitto osuu henkilölle, joka toteaa palkinnon niin hyväksi että jää asiakkaaksi jatkossakin. Joissain tapauksissa myös henkilölle, joka ei ole raskinut ostaa tuotetta vaikka on sitä miettinyt, voittaa sen, pitää siitä ja suosittelee eteenpäin.

Miksi en siis järjestäisi kahtakymmentäneljää arvontaa joulun alla?

  • Numerot sokaistuttavat helposti. Somessa arvontaan osallistuvien hullaannuttaminen ei välttämättä johda toivottuun lopputulokseen, mikäli tavoitteesi on kasvattaa myyntiäsi
  • Esimerkiksi Facebook keskittyy näyttämään päivityksiä niistä kiinnostuneille. Näin ollen jos keksityt järjestämään arvontoja, se näyttää niitä lähinnä niille joita arvonnat kiinnostavat. Karkeasti korostettuna arvontoja metsästävät usein käyttäjät, jotka haluavat ilmaista tavaraa jälleenmyyntiin ja osallistuvat näin mahdollisimman moniin arvontoihin. Silloin arvonnat näkyvät heille. Potentiaalinen asiakas, jota arvonnat eivät kiinnosta, ei välttämättä näe päivitystäsi ollenkaan.

Jos kuitenkin järjestän arvonnan, miten se kannattaisi tehdä?

  • Yksi tapa on tehdä arvonta- tai kilpailusivu omille kotisivuillesi. Linkitä se someen eli ohjaa osallistumaan nettisivuillasi, jossa osallistumisen ehtona on jättää omat yhteystietonsa/sähköpostiosoitteensa. Näin saat lisää potentiaalisia asiakkaita sähköpostimarkkinoinnin listoillesi. Samalle sivulle voit tehdä myös nostoja, jotka ehdottavat tuotteita kävijällesi.
  • Toinen tapa on järjestää jotain, joka laittaa kävijät osallistumaan muutenkin kuin tykkäämällä/jakamalla ja lyhyellä kommentilla. Jos olet eläinalalla, pyydä esimerkiksi osallistujia jakamaan omassa Instagramissaan lemmikin kuva, jossa tulee osallistumisen ehtona olla hahstagit ”yrityksesinimi”/”jouluarvonta”

Summa summarum – arvonnoilla ja kilpailuilla on paikkansa joulun alla, sillä ne tuovat toki hyvää mieltä niiden voittajille mutta älä usko sokeasti niiden tehoon markkinointikeinona.

 

Huomenna mietitään vinkkipitoisen joulukalenterin hyötyjä!