Jee! Se on vihdoin täällä! Perjantai, Friday, BLACK FRIDAY! Päivä joka saa ihmisten ostoskäyttäytymisen hyrräämään ylikierroksilla ja hamstraamaan tavaraa joulua varten sekä heräteostoksina ”jos joskus tarvis”-hyllylle.

Itse hyödynsin myös päivää ja päivitin työssä tarvitsemani ohjelmistopaketin kattavammaksi edulliseen hintaan. Ilokseni huomasin myös mahdollisuuden päivittää ulkoiluhousut ehjiin ja mainoksia huipputarjouksista pommitellaan ympäri medioiden.

Black Friday onkin ihan loistava päivä tehdä kauppaa. Sitä odotetaan ja siitä on helppo aloittaa ostosten tekeminen joulua kohti. Jos Black Friday menee ohi liian nopeasti, on Cyber Monday vain parin päivän päästä. Eikä hypetystä kannata yhteen päivään jättäää vaan pistetään samantien koko Black Week kehiin!

Vitsit sikseen. Esimerkiksi verkkokauppiaille tällaiset teemapäivät on loistavia tapoja nostaa tunnettuutta ja päivittää varastoja. Syiden jos toistenkin lisäksi on mahdollisuus kasvattaa myös asiakasrekisteriä, sähköpostikampanjoiden vastaanottajia ja laajentaa näinkin asiakaskuntaa.

Black Friday jakaa mielipiteitä vahvasti myös toiseen suuntaan ja samana päivänä vietetäänkin myös ”älä osta mitään”-päivää kulutusjuhlan kamppaamiseksi ja muistuttamalla ihmisiä ostamalla vain tarpeeseen vastuullisesti valiten.

Miksi palveluyrittäjän ei kannata tarjota Black Friday-alennuksia?

Palveluyrittäjä myy aikaa, työpanosta ja asiantuntevuuttaan. Olit sitten hieroja, parturi, maalari tai valokuvaaja, ei vuorokaudessasi ole kahtakymmentäneljää tuntia enempää aikaa. Alennus herättää kysymyksiä myös asiakkaassa. Jos annat yhtäkkiä palvelusi puoleen hintaan, voi mieleen tulla päivän hehkutuksesta huolimatta oletko ylihinnoitellut itsesi, jos hintoja onkin niin paljon vara vetää alemmas. 

Siinä siis syy, miksi itselläni ei ole mahdollisuutta osallistua Black Friday-buumiin alennuskampanjoilla. Omat hintani ovat tällä hetkellä valmiiksi alihinnoiteltu tuoreen yrittäjyyden myötä loppuvuodeksi, joten tästä on paha pistää alemmaksi. 

Hintahullutelkaa järkevästi!